Mentoren & coaches

Mentoren & coaches

In de onderbouw heeft elke klas zijn eigen mentor die een spilfunctie bekleedt in de begeleiding van elke leerling. In de bovenbouw werken we met een systeem van coaches. De mentor of coach is degene die gedurende het schooljaar de vorderingen van zijn/haar leerlingen goed in de gaten houdt. Deze persoon stimuleert een goed en veilig klimaat en geeft waar nodig begeleidingslessen. Elke mentorklas of coachgroep valt binnen één van de vijf teams die gevormd zijn binnen school. De vijf verschillende teams zijn: mavoteam (1 t/m 4 mavo), onderbouw havo (1 t/m 3 havo), onderbouw vwo (1 t/m 3 vwo), bovenbouw havo (4 en 5 havo) en bovenbouw vwo (4 t/m 6 vwo). Elk team wordt aangestuurd door een teamleider. De teamleiders vormen, samen met rector en conrectoren de schoolleiding.

De mentor of coach houdt de vorderingen van de leerlingen goed in de gaten. De mentor ondersteunt en adviseert leerling en ouders. Soms komt het voor dat een leerling meer hulp nodig heeft dan de mentor zelf kan bieden. De mentor heeft regelmatig overleg met de teamleider en de Intern Ondersteuner van de afdeling. Via deze weg kijkt de mentor of we binnen school extra hulp voor de leerling kunnen inzetten.

Het kan voorkomen dat leerlingen niet zozeer leerproblemen ervaren, maar dat er (vermoedens van) sociaal/emotionele problemen zijn. Ook hiervoor kunnen ouders, leerlingen en docenten contact met
de mentor of coach opnemen. Daarnaast neemt de school een aantal keer gedurende de schoolperiode van de leerling een vragenlijst af met vragen over sociaal-emotionele aspecten. Uit deze vragenlijst kunnen soms
signalen van sociaal-emotionele problematiek naar voren komen. Wanneer dat zo is, neemt de mentor of intern ondersteuner contact met ouders op.