Nieuws

Andere locaties

Onderwijs
met
meerwaarde

Morgen is het dan zover; de examenuitslag. Nog even de laatste puntjes op een rij zodat iedereen weet waar hij/zij morgen aan toe is:

Uitwisseling Monóvar (Alicante)

Van 4 tot 11 april zaten we met twaalf leerlingen uit havo 4 en vwo 4 in het dorp Monóvar (provincie Alicante). De uitwisselingsschool I.E.S. Enric Valor ligt aan de rand van het dorp met uitzicht op heuvels met amandelbomen, olijfbomen, wijngaarden en pijnbomen met als afwisseling kleine groepen boerenhuizen.

‘Aan de slag met typisch tienergedrag’ workshop in CJG Noordwijkerhout!

De workshop start op 14 mei a.s. van 19.30 - 21.30 uur in CJG Noordwijkerhout en is bedoeld voor ouders met kinderen tussen de 11 - 18 jaar.

Vakantieplanning 2019 - 2020

Herfstvakantie - maandag 21 oktober t/m vrijdag 25 oktober 2019

Kerstvakantie - maandag 23 december 2019 t/m vrijdag 3 januari 2020

Voorjaarsvakantie - maandag 24 februari t/m vrijdag 28 februari 2020

Tweede Paasdag - maandag 13 april 2020

Meivakantie - maandag 20 april t/m vrijdag 1 mei 2020

Bevrijdingsdag - dinsdag 5 mei 2020

Hemelvaartsdag - donderdag 21 mei t/m vrijdag 22 mei 2020

Tweede Pinksterdag - maandag 1 juni 2020

Zomervakantie - maandag 18 juli t/m vrijdag 28 augustus 2020

Reisverslag: SchulBrücke Europa maart 2019

Geschreven door: Matthias Metzger en Igo Dobbe

In dit verslag zullen wij onze deelname aan het project SchulBrücke Europa 2019’ uiteenzetten. Wij, dat zijn 8 leerlingen uit 5 vwo van het Teylingen College Leeuwenhorst en onze begeleider, dhr. Schmermbeck. SchulBrücke is een internationaal jongerenproject waarbij leerlingen uit vijf verschillende Europese landen bij elkaar komen. De organisaties “Deutsche Nationalstiftung” en de “Robert-Bosch-Stiftung” staan achter dit Duitstalige project dat door het Europäische Jugend- und Bildungswerk Weimar (EJBW) word gerealiseerd.    

Voor deelname aan dit project zijn wij op donderdag 21 maart 2019 afgereisd naar Greifswald in het Noordoosten van Duitsland. Hier verbleven we in een jeugdherberg. In de jeugdherberg ontmoetten wij scholieren uit Mönchengladbach (Duitsland), Jena (Duitsland), Zabrze (Polen), Stara Zagora (Bulgarije) en Prešov (Slowakije). Gedurende de periode in Greifswald deelden wij kamers met de leerlingen uit de andere deelnemende landen. Dit werkte positief bij het maken van nieuwe vrienden en het verbeteren van ons Duits.

Ons avontuur begon, nadat wij Nederland en onze school hebben gepresenteerd aan de andere deelnemers, met een tweetal kennismakingsspelen die het communiceren met elkaar vereisten. Zo moesten we ons bij een van de twee spelen op naam sorteren, wat de mogelijkheid biedt elkaars naam te leren. Hierna zijn we in groepen met één deelnemer uit elk land naar het centrum van Greifswald gegaan om hier een opdracht te maken over verscheidene historische gebouwen en kunstenaars. Deze dag werd vervolgens afgesloten met het internationale buffet, waarbij elk land een selectie van etenswaren presenteert die er traditioneel vandaan komen. Bij het  internationale buffet konden we kennismaken met de keuken van verschillende landen, wat erg leuk, en met name lekker was. De volgende dag hebben deelnemers van alle landen hun ‘Erinnerungsstücke’ gepresenteerd, wat een erg interessante en spannende manier was om iets over de geschiedenis van de scholieren uit andere landen te leren. Diezelfde middag gaf de leider van het seminar, Dr. Frithjof Reinhardt, een college over de geschiedenis van Europa, wat erg interessant maar ook moeilijk was, omdat het tempo hoog lag en alles natuurlijk in het Duits werd verteld.

De volgende dag zijn we in groepen verdeeld op basis van verschillende thema’s zoals bijvoorbeeld Ecologie, Economie, Democratie en Mensenrechten om aan de hand van zelfgemaakte posters en een groepspresentatie de belangrijkste gebeurtenissen in de Europese geschiedenis aan de anderen uit te leggen. Deze opdracht verbeterde niet alleen onze Duitse woordenschat, maar ook onze kennis over de geschiedenis van Europa. Hiermee waren we anderhalve dag bezig. Na de posters te hebben gemaakt hebben we ze aan ‘de tijdlijn’ gehangen en ons thema presenteert.

Op dinsdag gingen we op excursie naar de Hanzestad Stralsund. Daar hebben we eerst een rondleiding door de stad gekregen, waarbij we verschillende kerken en het stadhuis hebben bezocht. Na deze rondleiding zijn we naar het Oceanium geweest, waar we honderden vissen in grote aquariums hebben gezien. ‘s Avonds hebben we nog de documentaire “Tomorrow” gekeken die over de wereld van morgen gaat. De volgende dag zijn we in internationale groepjes begonnen aan het schrijven van een ‘Zukunftsgeschichte’, een utopie m.b.t. onze verschillende thema’s. Deze thema’s hebben wij dus eerst historisch, en vervolgens met focus op de toekomst behandeld. Een selectie van deze verhalen is op donderdagochtend voorgelezen aan de rest van de deelnemers, wat ook gelijk de laatste opdracht van het programma was. De rest van de dag waren wij vrij. ‘s Avonds volgde de ‘Abschlussfeier’, wat een groot en geslaagd feest was om het Schulbrücke project mee af te sluiten.

De volgende ochtend zijn wij als voorlaatste groep om 7:20 uur van de jeugdherberg vertrokken, waarbij wij alleen nog de leerlingen uit Jena achterlieten. We hebben allen enorm van het Schulbrücke project genoten en blijven ons verwonderen hoe snel de tijd is gegaan. We hebben allemaal veel nieuwe vrienden gemaakt en zijn dan ook zeker van plan deel te nemen aan het ‘Alumni-Wochenende’ dat in juni in Weimar plaats zal vinden.

Klik HIER voor de foto's!!