Veelgestelde vragen over de KTS
Hieronder vindt u veelgestelde vragen over de KTS en de bijbehorende antwoorden:
{slider title="Hoe meld ik mijn kind aan voor de KTS?" open="false"}
U kunt uw kind online aanmelden via deze link.
{/sliders}
{slider title="Hoe groot zijn de klassen? Kan mijn kind bij [ander kind] in de klas?" open="false"}
De grootte van de klassen varieert tussen de 18 en 24 leerlingen, afhankelijk van het niveau. U kunt altijd de voorkeur voor een klasgenoot opgeven, waarna er gekeken wordt of het haalbaar is. Houd u er hierbij rekening mee dat leerlingen alleen bij elkaar in de klas kunnen komen wanneer zij instromen op hetzelfde niveau.
{/sliders}
{slider title="Wat zijn heterogene brugklassen?" open="false"}
Vanaf schooljaar 2023-2024 biedt de KTS heterogene brugklassen aan. Dit houdt in dat er vanaf het eerste leerjaar klassen worden gevormd uit leerlingen die op verschillende niveaus zijn ingestroomd. Er worden klassen gevormd voor de niveaus basisberoepsgericht en kaderberoepsgericht (eventueel met leerwegondersteunend onderwijs - lwoo) en er worden klassen gevormd voor de niveaus kaderberoepsgericht en theoretische leerweg (eventueel met vakken op havo-niveau). De lesstof wordt door de docenten aangeboden op het hoogste niveau; de verwerking van de stof door de leerlingen gebeurt op verschillende niveaus, passend bij het niveau van de leerling voor dat betreffende vak. Bij de beoordeling van toetsen wordt er gedifferentieerd, met andere woorden: de leerling ontvangt voor twee niveaus een cijfer. De KTS gaat over tot de invoering van heterogene brugklassen omdat zij van mening is dat de leerlingen op deze manier worden uitgedaagd om het voor hen hoogst haalbare resultaat te behalen. Eind leerjaar 2 zal de determinatie plaatsvinden, zodat leerlingen op het juiste niveau eindexamen kunnen doen.
{/sliders}
{slider title="Mijn kind heeft een KL/GL/TL advies, wat is het verschil en hoe wordt er gekozen?" open="false"}
Belangrijk om te weten is dat GL (gemengde leerweg) een variant is van TL (technische leerweg) die in de regio weinig wordt aangeboden, ook niet op de KTS. Het verschil tussen KL (kaderberoepsgerichte leerweg) en TL zit vooral in de verhouding theorielessen ten opzichte van praktijklessen en in het niveau van de theorielessen. KL-leerlingen krijgen in de bovenbouw meer praktijklessen dan TL-leerlingen. De TL is op de KTS een sterke opleiding met veel theorie, maar ook met een stuk praktijk, waarmee we ons onderscheiden van scholen in de regio. De uitstroom van KL en TL is mbo niveau 3 of 4. TL-leerlingen kunnen er na het behalen van hun diploma ook voor kiezen om door te stromen naar het havo.
{/sliders}
{slider title="Welke vakken krijgt mijn kind?" open="false"}
Uw kind krijgt in de onderbouw de volgende vakken: Nederlands, Engels, Duits, wiskunde, science, mens & maatschappij (M&M), muziek, lichamelijke opvoeding (LO), zwemmen, beeldende vorming (BV), techniek, basisvaardigheden rekenen & taal (BRT), praktische sector oriëntatie (PSO), koken.
{/sliders}
{slider title="Hoeveel uur heeft mijn kind les?" open="false"}
Alle leerlingen hebben 31 lessen per week in de onderbouw. Elke les duurt 50 minuten. Voor meer informatie, kunt u hier de lessentabel van leerjaar 1 en 2 zien.
{/sliders}
{slider title="Is er (veel) huiswerk?" open="false"}
De KTS is een huiswerkluwe school. Tijdens de lessen krijgen de leerlingen de mogelijkheid om huiswerk te maken. Het kan dus zijn dat er thuis bijna geen huiswerk meer hoeft te worden gemaakt.
{/sliders}
{slider title="Kan ik de vorderingen/ het huiswerk/het rooster/uitval van lessen online volgen?" open="false"}
Via de app Somtoday kunnen zowel leerlingen als ouders alles volgen.
{/sliders}
{slider title="Hoeveel uur krijgen de onderbouwleerlingen praktijkles?" open="false"}
Van de in totaal 30 tot 32 lesuren in de week in de onderbouw, worden 10 tot 12 uur besteed aan praktijklessen.
{/sliders}
{slider title="Hoeveel uur krijgen de bovenbouwleerlingen een beroepsgericht programma?" open="false"}
De bovenbouwleerlingen krijgen het volgende aantal uren per week een beroepsgericht programma: basisberoepsgerichte leerweg: 15 uur in de week; kaderberoepsgerichte leerweg: 12 uur in de week; vmbo-t + (voorheen Technomavo): 6 uur in de week. Hier kunt u meer informatie vinden over de verschillende niveaus die wij aanbieden op de KTS.
{/sliders}
{slider title="Hoe en wanneer kan mijn kind overstappen naar een ander niveau?" open="false"}
Wij kijken hierbij naar twee factoren: cijfermatig en gedragsmatig. Hierin zorgen wij voor maatwerk. Een leerling zou enkele vakken op een hoger niveau kunnen doen of er zou voor een overstap naar een ander niveau gekozen kunnen worden. Na elk rapport evalueren we de cijfers en sociale componenten om te kijken hoe we leerlingen het beste kunnen uitdagen. Een overstap naar een hoger niveau behoort dan ook tot de opties. Samen kijken we dan naar een geschikt moment voor de overstap.
{/sliders}
{slider title="Wat betekent LWOO?" open="false"}
LWOO staat voor Leerweg Ondersteunend Onderwijs. Op de KTS zorgen we ervoor dat leerlingen in kleinere klassen zitten, waardoor er meer aandacht is voor het individu. Ook zorgen we er met BRT-lessen voor dat leerlingen eventuele taal- en rekenachterstanden kunnen wegwerken of verminderen.
{/sliders}
{slider title="Wat is BRT en hoe verbeteren jullie het rekenonderwijs?" open="false"}
BRT staat voor basisvaardigheden rekenen en taal. Op de KTS wordt gewerkt met zeer moderne methodes waarin rekening wordt gehouden met individuele verschillen.
{/sliders}
{slider title="Wat zijn leerachterstanden?" open="false"}
Als een leerling meer dan 1,5 jaar achterloopt met een bepaald vak of lesonderdeel, spreken we van een leerachterstand.
{/sliders}
{slider title="Wat doen jullie voor leerlingen met dyslexie?" open="false"}
Op de KTS werken we volgens de methode handelingsgericht werken. Dit betekent dat we praktisch kijken naar wat een leerling nodig heeft. Voordat uw zoon of dochter op school komt, nemen we zijn/haar dossier al door. Zo kunnen we zien welke ondersteuning er al is geboden. Iedere dyslectische leerling krijgt een dyslexiecoach. Voor de herfstvakantie gaat de coach met de leerling in gesprek en kunnen we de ondersteuning starten. Veel leerlingen vallen onder de basisondersteuning. Dit houdt in dat zij extra tijd krijgen bij toetsen. In de onderbouw wordt er bij de beoordeling van een toets vreemde talen rekening gehouden met de dyslexie. Er zijn leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. Dit kan door middel van Lex-app (een app die de schoolboeken kan voorlezen) of het gebruik van de Daisylezer bij leesboeken. Mocht uw zoon of dochter veel ondersteuning nodig hebben, dan bieden wij het programma Kurzweil aan. Dit programma kan de boeken en de toetsen voorlezen en kan ondersteunen bij het leren.
{/sliders}
{slider title="Wat doen jullie voor leerlingen met dyscalculie?" open="false"}
Tijdens de BR- en de wiskundelessen wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de leerlingen met dyscalculie.
{/sliders}
{slider title="Wat doen jullie om pesten tegen te gaan?" open="false"}
Pesten wordt op de KTS absoluut niet getolereerd. Daarom is dit een onderwerp dat wordt behandeld tijdens de mentorlessen en ook in gastlessen. Om pesten te voorkomen en tegen te gaan vinden wij een nauw contact tussen ouders, mentor en leerling zeer belangrijk. De klas heeft naast de mentor een 'peerleader', dit is een leerling uit leerjaar 3. Mocht er toch worden gepest, dan kan een leerling naar de peerleader toe. De KTS heeft ook vertrouwenspersonen.
{/sliders}
{slider title="Werkt de school met laptops?" open="false"}
Wij werken op de KTS met Chromebooks. Wij adviseren u om een eigen laptop aan te schaffen voor uw zoon/dochter. Lukt dit niet, dan denken wij graag met u mee over een oplossing. U kunt ook kijken of uw kind in aanmerking komt voor steun van de Stichting Leergeld. Op deze pagina vindt u meer informatie: Chromebooks op de KTS.
{/sliders}
{slider title="Zijn er veel tussenuren?" open="false"}
Op de KTS heb zijn er in principe geen tussenuren. In geval van ziekte van een docent worden de lessen zoveel als mogelijk vervangen.
{/sliders}
{slider title="Worden er extra sportlessen aangeboden op de KTS?" open="false"}
Ja, alle leerlingen krijgen twee LO-lessen per week. Daarnaast hebben de onderbouwleerlingen wekelijks een uur zwemles. Leerlingen kunnen ook extra sportlessen volgen (de sportklas). In de bovenbouw is het mogelijk om examen te doen in het extra examenvak LO2.
{/sliders}
{slider title="Hoe is de aansluiting met het mbo?" open="false"}
Na het behalen van het diploma kunnen, afhankelijk van het behaalde niveau, mbo-richtingen op de volgende niveaus worden gekozen: basisberoepsgerichte leerweg → mbo niveau 2; kaderberoepsgerichte leerweg → mbo niveau 3 of 4; vmbo-t + (voorheen Technomavo) → mbo niveau 4. Mbo niveau 2-opleidingen Horeca en Techniek kunnen op de KTS worden gevolgd. Hier kunt u meer informatie vinden over de verschillende niveaus die wij aanbieden op de KTS.
{/sliders}
{slider title="Mijn kind kent nog niemand op de KTS. Zijn er kennismakingsdagen?" open="false"}
Er wordt in juni een kennismakingsdag georganiseerd. Ook beginnen we het nieuwe schooljaar met een introductieweek. Hierbij spelen de mentor en de peerleaders een grote rol. Elke week heeft de leerling een mentorles, waarbij veel aandacht wordt gegeven aan het groepsgebeuren in de klas.
{/sliders}
{slider title="Is de KTS goed bereikbaar met het openbaar vervoer?" open="false"}
Het treinstation van Voorhout ligt op 10 minuten loopafstand van de KTS. Per bus is de KTS ook goed bereikbaar. De verbindingen kunt u vinden op deze website.
{/sliders}