Onderbouw

Onderbouw

De KTS is een vakgerichte VMBO-school waar je op verschillende niveaus kan instromen. Dit kan zijn:

  • de basisberoepsgerichte leerweg
  • de kaderberoepsgerichte leerweg 
  • de theoretische leerweg (vmbo-t +)
  • de theoretische leerweg met vakken op havo-niveau (vmbo-t Xtra)

In de onderbouw kijken wij naar jouw mogelijkheden en kwaliteiten. Een extra uitdaging gedurende het jaar of een overstap naar een ander niveau na het eerste jaar behoren dan ook tot de mogelijkheden. 

Als vmbo-school leggen wij de basis voor het vakmanschap dat in het vervolgonderwijs verder ontwikkeld zal worden. In de onderbouw maak je daarom, naast de AVO-vakken, kennis met de verschillende praktijkvakken en afdelingen. 

Om een goede afdelingskeuze te kunnen maken, volg je in het eerste leerjaar een half jaar koken en bakken en een half jaar techniek. In het tweede leerjaar ga je één middag per week aan de slag in de verschillende afdelingen. Je kunt dan - vóór het derde rapport - een goede keuze maken voor de afdeling die het best bij je past. Het laatste gedeelte van het tweede leerjaar loop je al in je gekozen afdeling rond om je voor te bereiden op je vakmanschap in de bovenbouw. 

Naast de reguliere lessen bieden we op de KTS ook talentklassen aan. Zo kun je kiezen voor de sportklas, de kookklas, muziekklas en smart technologyklas. Dit zijn extra lessen die bovenop je rooster komen en waar je kan werken aan jouw talent en passie. 

In het filmpje hieronder vertellen Sam en Bas je alles wat je wilt weten over de onderbouw:

Heterogene brugklassen

Vanaf schooljaar 2023-2024 biedt de KTS heterogene brugklassen aan. Dit houdt in dat er vanaf het eerste leerjaar klassen worden gevormd uit leerlingen die op verschillende niveaus zijn ingestroomd. Er worden klassen gevormd voor de niveaus basisberoepsgericht en kaderberoepsgericht (eventueel met leerwegondersteunend onderwijs - lwoo) en er worden klassen gevormd voor de niveaus kaderberoepsgericht en theoretische leerweg (eventueel met vakken op havo-niveau). 

De lesstof wordt door de docenten aangeboden op het hoogste niveau; de verwerking van de stof door de leerlingen gebeurt op verschillende niveaus, passend bij het niveau van de leerling voor dat betreffende vak. Bij de beoordeling van toetsen wordt er gedifferentieerd, met andere woorden: de leerling ontvangt voor twee niveaus een cijfer. 

De KTS gaat over tot de invoering van heterogene brugklassen omdat zij van mening is dat de leerlingen op deze manier worden uitgedaagd om het voor hen hoogst haalbare resultaat te behalen. Eind leerjaar 2 zal de determinatie plaatsvinden, zodat leerlingen op het juiste niveau eindexamen kunnen doen.